Stowarzyszenie Zespolaki w celu poszerzania wiedzy i zainteresowań dzieci i młodzieży zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym dzieci z niepełnosprawnościami zorganizowało wyjazd do Torunia.

Uczestnicy wycieczki podczas spotkania z pedagogiem, Panią Anną Adamską uczestniczyli w warsztatach pn. ”Jak zachować się podczas wycieczki?”. Dzieci uczestniczyły w pogadankach na temat właściwego zachowania, zwłaszcza w podróży, a także zasad funkcjonowania w społeczeństwie.

Podczas wycieczki dzieci zwiększyły swoje umiejętności społeczne, integrowały się ze sobą, nabierały doświadczenia w pracy zespołowej, a także poznawały nowe, zabytkowe miejsca w województwie kujawsko-pomorskim. Wszystko dzięki nowym wyzwaniom i innowacyjnej edukacji pn.” Moja wakacyjna przygoda”.

Uczestnicy wycieczki zwiedzili Stare Miasto w formie gry miejskiej. Poprzez rozwiązywanie zagadek przygotowanych przez przewodnika poznaliśmy najważniejsze atrakcje toruńskiej starówki m.in. Ratusz, Rynek Staromiejski, Dwór Artusa, Pomnik Mikołaja Kopernika oraz gotyckie kamieniczki i kościoły.

Forma zabawy zwiedzania Torunia przyczyniła się to do nauki właściwego zachowania w grupie, do zdobycia przez dzieci pozytywnych doświadczeń w grupie, do tolerancji i akceptacji, a tym samym do poczucia bezpieczeństwa, do zdobycie umiejętności społecznych tj. nawiązywania kontaktów, empatii.

Stowarzyszenie Zespolaki odwiedziło Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu.

Miejsce nowoczesne, inspirujące, niewiarygodne i interaktywne. Miejsce, gdzie nasi podopieczni w przyjemny i ciekawy sposób dowiedzieli się zagadnień z różnych dziedzin nauki, m.in. fizyki, biologii, chemii, geografii. Ponadto Młyn Wiedzy łączy w sobie nauki ścisłe, nauki humanistyczne oraz elementy sztuki.

Poznawaliśmy tam zasady działania otaczającego nas świata, własnoręcznie wykonywaliśmy eksperymenty oraz rozwiązywaliśmy zagadki z różnych dziedzin nauki.

Zobaczyliśmy Wahadło Foucaulta, które umożliwiło nam poznanie i obserwację zjawiska obrotu Ziemi wokół własnej osi. Niesamowita kula została zawieszona na 33-metrowej linie, powieszonej przy dachu, sięgającej przez wszystkie kondygnacje, aż po parter.

Dzieci poprzez zabawę, eksperymenty, badania i doświadczenia poznały tajniki wiedzy.

Zobaczyliśmy wspaniałe zwierzęta i ich mieszkania. Poznaliśmy ich zwyczaje i zachowanie. Dzieci nauczyły się wrażliwości wobec świata zwierząt, a także kształtowały swoją świadomość ekologiczną.

Model nawiązujący do przepływającej przez Toruń Wisły sprawił dzieciom najwięcej radości. Można tam bowiem było budować tamy z klocków lub kamieni, sprawdzać czy fontanna wodna jest w stanie unieść kuleczkę, napełniać wiele kubeczków na raz, kręcić śrubą Archimedesa, a także strzelać wodą. Ponadto był wielki statek, gdzie każdy mógł stać się kapitanem.

Przeprowadzone zajęcia pod okiem pedagoga i pomocnych pracowników miały na celu zachęcenie dzieci z niepełnosprawnościami do obserwacji zjawisk przyrodniczych, do eksperymentowania i poszukiwania wiedzy. Do wyciągania wniosków z doświadczeń, do wspierania rozwoju naukowego i kreatywnego.

W godzinach wieczornych wróciliśmy do Bydgoszczy. Zadowoleni, szczęśliwi, z nową energią i wiedzą!

Projekt pod nazwą: „W drodze po samodzielność”  jest współfinansowany ze środków Województwa Kujawsko-Pomorskiego

www.kujawsko-pomorskie.pl

Zajęcia integracyjno-terapeutyczne dla naszych podopiecznych były możliwe dzięki akcji sprzedaży Katalogu o HORTENSJACH pod nazwą “5 zł dla ZESPOLAKÓW”.
Zachęcamy do zakupu katalogu, gdyż wspierają Państwo tym samym rozwój niepełnosprawnych dzieci, dzieci z zespołem Downa.

https://zielonepogotowie.pl/pl/p/Hortensje-katalog/812

Dla uczestników projektu „W drodze po samodzielność” odbędą się indywidualne konsultacje ze specjalistami pn.” Jak sobie radzę, co muszę zmienić?”. Zadaniem terapeutów będzie omówienie z rodzicem sytuacji, w której dziecko ma deficyty i wykazuje potrzebę wsparcia. Indywidualne konsultacje będą uzupełnieniem i wzbogaceniem kontaktów zbiorowych. Tematy spotkań to nie tylko indywidualne sytuacje wychowawcze dzieci lecz także ich ogólne zachowanie w grupie.