Wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego rozpoczynamy również Zespolakowe Pływanie.

Do zajęć podopieczni powracają z ogromną radością, witając naszego ulubionego instruktora p. Jacka Pałukę ze szkoły pływania PERITUS z Bydgoszczy.

Dlaczego nasze dzieci pływają?

Ćwiczenia w wodzie integrują kompleksowy rozwój dziecka na wszystkich poziomach: fizycznym, intelektualnym, społecznym, psychicznym.

Zajęcia  na basenie dla dzieci to przede wszystkim doświadczenie przebywania w środowisku wolnym od siły ciężkości wpływającej na ich ruch, to oswajanie się z fizycznym działaniem wody ( zjawiskiem wyporności, temperatury, jej ciężaru ), a także jest to nauka unoszenia się na powierzchni.

Wskazaniem do zajęć w wodzie jest potrzeba ciągłej stymulacji rozwoju psychoruchowego dziecka poprzez całkowitą zmianę środowiska, w którym ono przebywa na co dzień, a co za tym idzie bardzo silne i zróżnicowane bodźcowanie.

W wodzie dziecko doznaje podobnych wrażeń zmysłowych jak w życiu płodowym, jednak integracja zmysłów z ruchem jest już inna, dojrzalsza, bardziej złożona.

W zależności od wieku i umiejętności, dziecko przyjmuje prawidłowe ułożenie ciała poprzez kontrole głowy, reakcją prostowania, wyczuciem równowagi.

Obcowanie w wodzie wywiera na dziecku naprzemienność wszelkich ruchów ramion, nóg. Elementy trudniejsze technicznie jak obroty są doskonałą reakcją przenoszenia aktywności z głowy na tułów i z tułowia na głowę.

Trzeba zaznaczyć, że zajęcia w wodzie są doskonałym uzupełnieniem terapii dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, dotyczy to dziecka z asymetrią funkcjonalną, z zaburzeniami napięcia mięśniowego oraz dzieci z deficytami emocjonalnymi.

Środowisko wodne daje możliwość ruchu wolnego od działania siły ciężkości, jest czynnikiem odciążającym pracę kości, mięśni, stawów.

Woda stymuluje bezpośrednio poprzez wiele receptorów znajdujących się na naszym ciele oraz pośrednio – poprzez receptory znajdujące się w ciele. Dzięki temu dziecko poznaje możliwości swojego ciała i dopasowuje je z dowolnym ruchem. Wszystko to usprawnia płynność i plastyczność ruchów dziecka, a także doskonali koordynację ruchową.

Ponadto wpływa na to jak dziecko korzysta z umiejętności swojego ciała od kontroli głowy, po chód i bieganie. Stymuluje nie tylko ich pojawienie się, ale sprawia, że jakość tych umiejętności jest bardzo dobra.

Dzieci wykorzystują aktywność ze środowiska wodnego do warunków pełnego działania siły ciężkości, zachowując pamięć tej aktywności i prawidłową koordynację nerwowo – wzrokową.

Właściwości fizyczne wody ( temperatura, ciężar ) bardzo dobrze stymulują do wysiłku i pracy układ krążeniowo – oddechowy dziecka. W trakcie ćwiczeń w wodzie następuje wzmocnienie mięśni oddechowych , a oddech się wydłuża i staje się głębszy.

Aktywizacja układu mięśniowego polega na lepszej stabilizacji tułowia przez co aktywność rąk i nóg jest dużo większa. Woda dla układu kostno – stawowego jest czynnikiem stymulującym do wzrostu co zapewnia harmonijny i proporcjonalny przyrost ciała.

Środowisko wodne jednocześnie daje odciążenie i opór. Praca mięśni, stawów i kości w warunkach obciążenia stymuluje je naturalnie do zwiększenia masy, długości, objętości.

Woda wymaga od dziecka umiejętności pokonywania trudnych sytuacji związanych ze stresem, zmęczeniem, może być nowym doświadczeniem dla tych, którzy do tej pory nie mieli do czynienia z wodą. Dziecko oswaja się z porażkami i sukcesami związanymi z trudem uczenia się i utrwalania nowych umiejętności.

Mobilizacja w trakcie i kompensacja po zajęciach w wodzie sprawiają, że dziecko jest silniejsze, bardziej otwarte i łatwiej podejmuje próby odkrywania nowego świata.

Te wszystkie sytuacje pomagają dziecku w zdobywaniu zdolności adaptacyjnych do zmieniających się bodźców psychicznych i emocjonalnych.

Woda wymusza na dziecku nowe sytuacje, stawia przed nim  nowe wyzwania co doskonale wpływa  na rozwój intelektualny dziecka. Są kolejnym doświadczeniem w poznawaniu i odkrywaniu otaczającego świata.

Kreują postawę otwartości dziecka wobec tego co  nieznane, jednocześnie wyposażają go w nowe zdolności psychoruchowe, powiększając repertuar jego ruchów i reakcji.

Zajęcia w wodzie pozwalają dzieciom i rodzicom odkryć nowe wzajemne relacje. Dziecko obdarowuje rodziców całkowitym zaufaniem mając poczucie bezpieczeństwa. Rodzice przekonują się jak wiele mogą zaoferować dziecku.

Ćwiczenia i zabawa w wodzie jest doskonałym relaksem dla jednych i drugich. W zajęciach grupowych dziecko szybciej przełamuje niechęć w kontaktach z innymi uczestnikami zajęć basenowych.